Friday, June 6, 2008

Luxe in Phnom Penh en holiday in Sihanoukville

Hallo
Na Battambang reden we richting Phnom Penh waar we de eerste avond in een gezellig hostel naast het meer geslapen hebben. 5$ kostte dat! Ja, Cambodja is echt wel goedkoop qua slaping. In de namiddag wa rondgelopen in de hoofstad, tussen de tuctucs en de scooterkes. Een plensbui op onze kop gekregen (de eerste echte regen da we hier al gezien hebben, ondanks t feit dat t al regenseizoen is) en dan maar gaan schuilen in een restaurantje. Tegen dat onze pint op was, was t ook opgehouden met regenen en zijn dan verder gewandeld richting museum en paleis, om aan de riverside nog iets te consumeren. Betaalden 0,6$ per pintje dus we kunnen hier echt niet klagen!
s Avonds megalekker gegeten (rode curry met rijst) en de porties zijn hier gevoelig groter dan in Maleisie en Indonesie. Ons buikske was dan ook overvol.
De volgende morgen zijn we het Tuol Sleng museum gaan bekijken, en t was echt schrijnend. Was daar nog geen minuut of k was al aan het wenen, al die miserie dat er daar geweest is! Da was een gevangenis onder de Khmer Rouge en de (onschuldige) mensen werden daar gefolterd en vermoord, triestige affaire.
Wat een contrast met de namiddag en avond. Konden dan op kosten van An (Jans zus) en Jefke (schoonbroer) (Dank u wel daarvoor!) gaan logeren in een luxehotel, het Phnom Penh Hotel! Hadden een hele grote slaapkamer, living en badkamer, en konden gebruik maken van de fitness, de spa en het zwembad... We hebben er dus goe van genoten! Gezwommen en gefitnessd (lastig na 2 maanden inactiviteit), genoten van een warm bad (een badjas en sloefkes lagen ter onzer beschikking) en s avonds was t filmavond met chips en chocola. s Morgens ben ik in de sauna geweest en hebben we genoten van een mega ontbijtbuffet, niet normaal. Spijtig da ons maagske al zo gekrompen is, want er was zoveel keuze! Eindelijk nog eens een chocoladekoek kunnen eten! Tegen 12u moesten we uitchecken en we hebben dan nog alle spulletjes van het hotel (tandenborstel, zeepjes, wc-papier) meegepiereld. Dat gingen wij niet laten liggen! Er was ook een weegschaal in onze badkamer (nee, die hebben we niet meegepiereld) en tot onze verrassing zijn we alle2 al wa kilo's kwijt sinds Australie! Chance want we waren toen 2 dikzakjes aan het worden.

Na ons luxehotel zijn we dan vertrokken met de bus naar Sihanoukville, aan de zee. En t is hier echt het paradijs. Een prachtig strand met de gezelligste terrasjes op de beach en t beste van al: een 33er kost hier welgeteld een halve dollar! Lachen toch! Zijn dus al 2 dagen aan het genieten van zon, strand, leegaarden en lekker eten en drinken en heb me hier ook al te goed gedaan aan een massage en de locale epilady. De vrouwen slagen er hier in om met een touwtje t haar van je benen te doen! Ongelofelijk maar ook redelijk pijnlijk! Niet voor herhaling vatbaar!
Zijn hier ook ne keer een halfuurtje gaan joggen, maar wat hebben we ons peren gezien! t Was pertangs nog maar 7u30, maar t was veel te warm en we hebben zeker een uur moeten recuperen!
Morgen vertrekken we terug naar Phnom Penh, waar we in de namiddag misschien nog de Killing Fields gaan bezoeken en zondag rijden we dan met de bus naar Vietnam, Saigon, nu Ho Chi Minh City genaamd.

Cambodja is een echte aanrader! We vinden t spijtig da we hier niet langer kunnen blijven, maar Vietnam, Laos en Thailand staan nog op t programma en er resten ons slechts een goeie 2 maanden!