Thursday, June 26, 2008

Halong Bay en naar Laos

Sabaidee!

Onze trip naar Halong Bay was echt super. Halong Bay is t schoonste van heel Vietnam, hadden dan nog prachtig weer, en onze trip kostte 65$ voor een trip van 3 dagen en 2 nachten! De 1e dag verbleven we op een boot en hadden der niet veel van verwacht, voor da geld, maar alles was echt dik in orde. Konden met 16 toeristen op de boot, maar waren slechts met 11: 4 Vietnamese vrouwen, 3 Argentijnse meisjes en een Brits-Canadees koppel. t Was 3 uurtjes rijden van Hanoi, dan konden we lunchen op de boot, terwijl we genoten van het prachtige utizicht: allemaal limestone rotsen in de blauwe zee. Ons in ne ligzetel op het dek geplaceerd en af en toe actief geweest. Hebben een hele grote grot gaan bezoeken, waar er massas prachtige stalagmieten en stalagtieten te zien waren en hebben natuurlijk ook gezwommen. Zalig.
s Avonds was t gezellig op t dek: wa kletsen, wa kijken naar de sterren, en niet te veel pintjes drinken want t was veel te duur! De Argentijnse meisjes hadden wel pech: ze hadden een rat in de kamer! En op de hele boot waren er kakkerlakken te vinden, gelukkig van de kleine soort. Ja, da was wel een minpuntje. Airco hadden we niet, dus er is serieus wat afgezweet in ons gezellige slaapkamerke.

De 2e dag begonnen met in het water te jumpen. Want t was al heet van s morgensvroeg. Na t ontbijt werden we op een klein bootje gezet, en gingen we kayakken en zwemmen bij Monkey Island. Daarna vaarden we naar Cat Ba Island, waar we s nachts in een hotel zouden slapen. Daar in de namiddag een wandeling gemaakt, man, wat hebben we gezweet toen we nen berg moesten beklimmen! Gelukkig hadden we boven een schoon uitzicht!
Ons daarna bezig gehouden met bierkes drinken op ons terras met seaview, samen met het Brits-Canadese koppel. Na het avondeten daar verder mee gedaan en ook nog een bar opgezocht. Een karaokebar hebben we jammer genoeg niet gevonden.

De laatste dag van onze Halong Bay-trip bestond uit terug keren naar Hanoi. Eerst met de boot naar Halong City, waar we konden lunchen, dan 3uur op de bus naar de hoofstad. Daar hadden we een halfuurtje om ons gerief samen te rapen en vlug te douchen, voor we opgepikt werden en met de nodige tussenstops naar het busstation gebracht werden. Daar vertrokken we om 19u met de bus naar Laos. We waren wel content van de bus: er was airco en hadden betrekkelijk veel beenruimte. Sommige mensen hadden wel pech: mochten op plastieken stoelekes in de middengang zitten! Dat slaapt toch niet zo gemakkelijk vermoed ik!
Tegen 4u30 s morgens waren we aan de grens en we moesten wachten tot 7u voor ze openging. En toen was t chaos alom. Honderden mensen probeerden hun pasport aan de loketbediende te geven die dat toen moest stempelen en teruggeven. We hebben in ieder geval een ende moeten wachten tegen da we ons pasport terug hadden en we hoopten da onze bus ondertussen al niet vertrokken was zonder ons. Want we waren de enige westerlingen en die werden natuurlijk t laatste bediend! In de Laotiaanse grensovergang ging het wa vlotter: zonder problemen een 30-dagen visum gekregen voor 30$.
En dan terug op de bus voor nog een 8-tal uren. Maar konden ondertussen genieten van het prachtige landschap.
Om 16u toegekomen in Vientiane en we zijn ondertussen ingecheckt in een gezellig hotelletje naast de Mekong. Ik ben hier 4 jaar geleden al geweest (toen ik samen met mijn vriendin Sarah een thesis over Handicap International maakte toen we Ontwikkelingssamenwerking studeerden) en vind het heel leuk om terug te zijn en vanalles te herkennen.
Vooral rusten staat op t programma, na al dat tjolen.
Toedeloe!
NeleX

We zijn heel goed in Laos, Vientiane aangekomen.

1 comment:

Elisa said...

Dag Nele en Jan,

hier een berichtje van de belgen die jullie zijn tegengekomen in de Cameron Highlands! WOW, zalig om jullie site zo wat te lezen... Jullie zijn dus nog steeds aan het genieten van jullie -zo te zien- prachtige reis!! Hier gaat ons leven alweer een maand zijn gewone gang. Het lijkt alsof we nooit zijn weggeweest. Zo snel dat je dat hier weer gewoon bent! 't Zal ook wel komen door de korte periode dat we weg waren. Zalig om via jullie site weer even weg te dromen naar de andere kant van de wereld...
Geniet er nog enorm van, ook met jullie vrienden in Thailand binnenkort (als ik me niet vergis?)!!