Wednesday, May 28, 2008

Cambodja

Hallo

Ondertussen zijn we al in Cambodja.
Maandag was t plan om Maleisie af te sluiten met naar een eiland in de buurt van Kota Kinabalu (KK genoemd) te gaan, maar toen we opstonden was t aan t regenen, en we hebben dan nog maar een dagje geleegaard. Ja, we zijn daar niet slecht in: wa lezen, wa op internet, 2 keer gaan eten, ietske drinken en de dag zat er weeral op! Jan is ondertussen ook naar de kapper geweest en is nu scarrie harrie. Niet verschieten dus op de foto's!
Gelukkig was t dinsdag dan wel goed weer en weg waren we met het (weliswaar traagste) bootje naar het eiland Manukan. Het snorkelen was niet zo'n succes wegens de slechte zichtbaarheid, maar het zonnetje deed wel goed haar werk. Jan heeft er een rode buik aan overgehouden.
Rond 1930u vertrokken we dan naar de luchthaven, vlogen om 2115u met Air Asia terug naar Kuala Lumpur. Daar om middernacht toegekomen, mochten we een slaapplaats versieren in de luchthaven op een bankske. Ik heb daar eigenlijk wel nog redelijk goed geslapen, terwijl Jan de wacht aan het houden was, kwestie van onze rugzakken niet gepikt te zijn!
Om 5u konden we dan gaan inchecken, voor de laatste maal bij Air Asia en 2uur later hingen we in de lucht, richting Cambodja.

In Siem Reap aangekomen, kregen we voor 20$ een Cambodjaans visum en daarna werden we met een taxi, heel rustig (wat een verschil met de chaos en drukte in Indonesie) naar ons hostel gebracht: de Red Lodge, en we zijn der heel content van. Betalen 6$ voor een hele mooie kamer met badkamer en kunnen de hele dag gratis baggets met confituur, bananen en thee smullen! Je hoort ons niet klagen!
Toen we ingecheckt waren en ontbeten hadden, eerst een welverdiend dutje gedaan en dan gaan rondfietsen (mogen gratis fietsen gebruiken van het hostel) in Siem Reap. Ne keer een folietje gedaan en mexicaans gegeten, voor meer dan 10$. In de restaurants is t hier dus niet zo goedkoop als we gewend zijn. Zullen dus morgen opnieuw de goedkope eetstalletjes gaan opzoeken!
Rond 17u lieten we ons dan met een tuctuc (moto met kar aan) naar de tempels van Angkor Wat voeren. Met het toegangsticket (20$, ook geen batje) voor morgen mochten we vanavond al binnen om de zonsondergang te zien op een heuvel. Maar t was gene vetten. Blijkbaar hebben ze hier in t regenseizoen niet echt mooie zonsop- en ondergangen. Maar vandaag mochten we niet klagen. t Was de hele dag prachtig weer (deze morgen toen we landden, al 32graden!) en we hebben nog altijd geen druppel regen gezien.

Na ons tempelbezoek genoten van een lekker koud pintje (ja, alchohol is weer cheapie, niet zoals in Maleisie waar we ons blauw betaalden aan taxen). Nog een verschil met Maleisie is dat we hier in een boedhistisch land zijn, terwijl we in Maleisie vooral hoofddoeken zagen.

Morgen gaan we opnieuw met de tuctuc de hele dag tempels bezoeken. Zijn wel graag in Cambodja, t is hier zo relaxed! Zullen alleen moeten oppassen van landmijnen, want hebben hier al genoeg sukkelaars gezien zonder armen en/of benen.