Sunday, April 20, 2008

Java

Hallo
Jullie hebben alweer efkens niks meer van ons gehoord, maar de laatste dagen hebben we geen internet gezien.
Na een dagje chillen in Lovina zijn we vertrokken richting Java, maar wel nog een snorkelstop gemaakt op het Menjangan eiland. Hadden wel pech: je moet per boot betalen, waar 10 man op kan, en aangezien wij de enigste tjolies waren en niet konden aansluiten bij een georganiseerde tour moesten wij dus de voor de volledige boot betalen. Boe! Maar het snorkelen was wel weer echt leuk. Wel jammer dat we niet alleen tussen de prachtige vissen maar ook tussen massas papieren zakjes aan het zwemmen waren.

Daarna de ferry genomen naar Java. Toegekomen in Banyuwangi, stonden we daar dan. Onze Lonely Plantet van Zuid-Oost-Azie liet ons in de steek, en we wisten niet goe waar we naar toe moesten om een trip naar de Ijen vulkaan te boeken en waar we een hotel moesten scoren. Waren dus afhankelijk van de goodwill van de Indonesiers (of de gelddrang). Uiteindelijk dan maar een tour geboekt bij de enigste mens die engels kon (natuurlijk wel veel te veel betaald) en die leidde ons ook naar een goedkoop hotel. Da was t mottigste da we al gezien hadden: vuile muren, donker, en een frans wc en Indonesische douche ( bestaande uit: bak met water, kraantje en emmer). Op de koop toe is t in Java een uur vroeger dan in Bali (7 uur later dan in Belgie), met als gevolg dat t al om 17u30 donker is!
De excursie naar de Ijen vulkaan was wel echt de moeite. Moesten eerst de berg naar boven wandelen en dan afdalen naar t zwavelmeer. Na 1 minuut aan da meer was ik alweer naar boven aan het klimmen: de zwavelwalmen stonken niet alleen, ze pakten vooral op mn adem! t Was nog erger dan in de mijnen in Bolivie!

Na de excursie 5uur op de public bus gezeten naar Probolinggo. t Was weer een avontuur, bij de locals! Zaten met 5 man op een rij ipv 4. Lekker tegen mekaar zitten dus en zweten! En om de haverklap komen er muzikanten of verkopers of geldinners van de moskee langs! Heel gezellig! In Probolinggo aangekomen opnieuw in een Indonesisch hotel geslapen. Niet zo gezellig
De volgende dag de minibus naar de Bromo vulkaan genomen, en naar de vulkaan gewandeld: wat een uitzicht!

Daarna wat gerelaxt, maar aangezien we in de bergen zaten was t toch niet zo warm. Hebben t ons beklaagd da we voor de goedkopere kamer zonder warm water gekozen hadden!

Gisteren om 3u opgestaan om naar een viewpoint op een berg (Penjankan) te wandelen en zo de zonsopgang te zien en het uitzicht op de Bromo en de andere vulkanen. Zijn daar wel wat verdwaald in den donkeren in het bos, da was niet verwonderlijk aangezien t pad absoluut niet aangeduid was! Ik probeerde niet te denken aan The Blair Witch Project. Uiteindelijk toch het viewpoint bereikt, maar wel geen volledig zicht gehad op de vulkanen, ze zaten in de mist, enkel de toppen kwamen boven. Gelukkig was de zonsopgang wel de moeite.
Na de ochtendwandeling en ontbijt, om 9u een buske genomen terug naar Probolinggo, en vandaar op een ander buske waar we van 11u tot 2130 u ingezeten hebben. Boring! Waren enkele uurkes later dan voorzien in Yogyakarta, waar we gisterenavond dan ingecheckt zijn in een goed hotel, met normale wc en doucke maar nog altijd met koud water.
Vandaag is t luilekkerdag. Hebben da wel verdiend na al da tjolen.
Gisteren heeft t massas geregend. Vandaag is t bewolkt, maar t is dan gelukkig niet zo warm.

Morgen gaan we waarschijnlijk naar de Prambanan tempel, waar we hopelijk het Ramayan ballet zullen zien.

Alles dus in orde hier.
Hebben nog altijd de fotos niet op de blog kunnen zetten omda de pcs en internet niet meewerken. Desnoods is t voor in Hongkong.